Cum poti sa iti ajuti copilul sa isi corijeze comportamentele nesanatoase si sa deprinda comportamente rezonabile alternative, adaptate realitatii?
Copilul este rodul relatiei parintilor sai si se spune ca el isi oglindeste parintii, asa cum sunt ei, cu bune si cu rele. Acest lucru se poate traduce prin faptul ca personalitatea micutilor nostrii se formeaza atat prin transmiterea zestrei noastre ereditare, imbinandu-se cu elemente luate din mediu in care ei cresc, adica din familie, caci in primii ani de viata ei traiesc in sanul familiei, dar si din mediu scolar, din educatia pe care o primesc la gradinita si mai apoi la scoala elementara, din interactiunile cu ceilalti copii din mediul scolar. Realitatea vietii de familie aratand diferit, odata cu schimbarile sociale care se produc in flux continuu in cadrul fiecarei societati, deci si in cea romaneasca, si viata micutilor nostri este atinsa de aceste schimbari; si in acest sens putem sa observam cum timpul petrecut de copii cu parintii lor este limitat, parintii avand program de lucru de 8 ore, uneori chiar 9 ore sau 10 ore, la care se adauga timpul petrecut pe drum spre si dinspre locul de munca, indatoririle zilnice, casnice : gatit, spalat, facut ordine si curatenie, sau de alta natura: cumparaturi, plata facturilor, rezolvarea problemelor administrative, cursuri, etc; Aceasta este realitatea momentului pe care, ne place sau nu ne place, trebuie sa o admitem; si pentru ca a fost nevoie de a compensa acest trend al vietii, ingrijirea copiilor de catre parinti sau de bunici a fost substituita de ingrijirea bonei sau de gradinitele cu program prelungit, sau de scolile cu program after school, iar timpul petrecut de copii cu parintii lor s-a limitat la cateva momente seara sau dimineata, weekend.uri si cateva vacante. Un alt element cu mare influenta in formarea personalitatii micutilor nostri o reprezinta lumea virtuala, copiii petrecandu-si destul de mult timp in aceasta lume, conectati la jocuri sau la retele sociale virtuale, de unde imprumuta cu mare usurinta modele de gandie sau de comportament, nu tocmai sanatoase uneori, daca parintii nu le controleaza informatia. Nu ne mai mira in acest fel faptul ca micutii nostri nu mai reflecta personalitatea noastra, ci sunt diferiti, gandesc diferit si se comporta diferit.
Atunci cand incep sa apara efectele acestei rupturi in comunicarea dintre parinti si copii lor, parintii devin frustrati si stresati de a rezolva cumva situatia si de cele mai multe ori, dupa cateva tentative esuate de a-si educa copilul, apeleaza la pedepse, in speranta corectarii prin severitate, prin impunerea autoritatii.
Cand este vorba de invatare, intotdeauna trebuie sa ne amintim ca, indiferent ca vorbim de copii sau de adulti, fixarea informatiilor noi (ancorarea in subconstient) se face prin repetare. Va amintiti “repetitia este mama invataturii! “?
Asadar, cum poti sa iti ajuti copilul sa isi corijeze comportamentele nesanatoase si sa deprinda comportamente alternative, adaptate realitatii?
In primul rand este foarte important sa comunicati cu micutul dvs., tratandu-l cu respect si avand increderea ca el intelege ceea ce ii spuneti. Copiii, contrar prejudecatilor noastre, inteleg lucrurile daca le sunt explicate logic. Acest lucru este esential in educarea lor, pentru ca ii va motiva sa faca schimbarea ceruta de parinti, daca o vor intelege ca fiind spre binele lor. Asadar explicati-le de ce este gresit comportamentul pe care doriti sa ii ajutati sa il corijeze, cum ii afecteaza negativ pe ei dar si pe ceilalti, cum va simtiti dvs cand ei fac asa ( comunicandu-le ce simtiti, ci nu acuze sau etichetari ) si prezentati-le beneficiile schimbarii comportamentului lor, cum le va imbunatati lor viata, dar si celorlalti.
La polul opus, pedepsele: privarile de anumite beneficii, sau cu atat mai mult pedepsele fizice au rolul de a le declansa mecanismele de aparare, simtindu-se atacati, facandu-i sa ractioneze fie prin a se bloca, fie prin atac, ambele fiind nocive pentru copil si putandu-se ancora in subconstientul lor, iar in viata ulteriora, de adult, pot reactiona in mod automat apeland la aceste comportamente, in situatii similare, dezadaptat ralitatii de atunci ( comportamente des intalnite in randul adultilor care au fost pedepsiti sever sau fizic, in copilarie ).
O metoda foarte eficienta de educare a copilului, care aduce rapid rezultate si este foarte usor de aplicat, fara a necesita efort din partea parintelui si nici din partea copilului si care nu va aduce atingere psihicului copilului este sa il puneti sa scrie, de un numar de ori propus de dvs si agreat cu copilul in urma negocierii cu el, ca de la egal la egal, intarindu-i identitatea si crescandu-i increderea in dvs, ajutandu-l sa se deschida comunicarii si formarii lui intr-un mod autentic, armonios si sanatos.
Ex. Copilul nu se spala pe dinti dimineata si seara, iar dupa ce i-ati spus de 10 ori acest lucru, el tot uita sa se spele pe dinti, ceea ce incepe sa va irite deja.
Discutati cu el de ce este important sa se spele pe dinti, ce i se va intampla daca nu se spala pe dinti si ce beneficii va avea daca isi creaza o rutina din a face acest lucru conform cu indicatiile medicului stomatolog! Apoi formulati o fraza cat mai scurt si concis, spre ex. “ Trebuie sa ma spal pe dinti in fiecare dimineata cand ma trezesc, dupa fiecare masa si seara inainte de culcare, pentru a avea o dantura sanatoasa si a ma simti bine! “ Puteti sa ii cereti ajutorul in formularea frazei respective, pentru a fi implicat si mai mult in proces. Apoi comunicati-i numarul , de cate ori va ganditi sa ii cereti sa o scrie repetitiv pe caiet; ex: dvs propuneti de 50 de ori; cereti-i parerea, acceptand o negociere cu el! El spune ca este dispus sa o scrie de 20 de ori si agreati sa o scrie de 25 de ori! Este foarte important sa nu se simta vinovat si pedepsit, ci sa simta ca il ajutati sa se imbunatateasca, ca este spre binele lui, ca faceti asta din iubire pentru el.
Cereti-i ca atunci cand scrie pe caiet fraza formulata de dvs impreuna cu el, sa o si spuna cu voce tare, caci astfel vor fi folosite 3 simturi : vizual, auditiv si kinestezic, iar fixarea in subconstient va avea randament mai mare, si rezultatele schimbarii vor aparea rapid.
Cand copilul are manifestari agresive, situatia este putin mai complexa, iar metoda de lucru vor trebui sa fie aplicata pe mai multe planuri; pe de o parte va trebui sa identificati care este sursa furiei acumulate de micut si aici il puteti implica si pe el, cerandu-i sa va ajute sa gasiti ce anume il supara pe el in decursul unei zile ( in general incalcari ale limitelor lui, de catre colegi, educatori, bona, etc ) si sa il ajutati sa opreasca sursa aceasta, discutand cu cei implicati sau invatandu-l cum sa se apere si sa isi ceara drepturile; pe de alta parte, sa gasiti impreuna cu el comportamente alternative de a reactiona in situatiile in care el se manifesta agresiv si sa il ajutati sa fixeze in subconstient comportamentele alternative, cu ajutorul modelului scrierii si citirii simultan, prezentat mai sus. Trebuie sa va pregatiti sa asteptati o vreme, acceptand mici scapari, in sensul ca poate de 4 ori sa foloseasca comportamentul alternativ si 1 data comportamentul agresiv in situatia specifica; in acest punct, are nevoie de incurajare din partea dvs si de confirmarea ca este in regula sa mai si greseasca; il puteti pune, cu acordul lui, prin discutii calme, cooperative, sa repete exercitiul de scriere si citire simultana, de inca un numar de ori agreat impreuna, pentru o mai buna fixare. Nu uitati sa ii spuneti in permanenta de ce ii cereti sa faca acest lucru si care sunt beneficiile lui!
Mergand pe acest model, puteti sa il aplicati ori de cate ori simtiti ca este nevoie sa ii fixati copilului modele sanatoase de a gandi si a se comporta, dar, puteti folosi chiar si dvs acest model, el functionand la copii, adulti sau batrani, caci niciodata nu este prea tarziu sa facem schimbari pozitive in viata noastra si meru este loc de mai bine.